Up en nivå
SJK:s och Stiftelsen Skärgårdsbåtens adventsresa till Saltsjödaden 1 Advent


 Ordinarie vagnar på Saltsjöbanan vid station Slussen C10 och C11. Dessa började användas 1973.  Tåg 9 100 XCo 15 + CFo 22  Interiör från vagnen  Exteriör  Exteriör  Vid Saltsjö-Järla  Förarhytten  Tillverkad 1912 av ASEA. 28,80 ton 20,3 m. Maxhastighet 70 km/tim 48 sittplatser  Tillverkad 1912 av ASEA.  49, 0 ton 19,8 m. Maxhastighet 70 km/tim 76 sittplatser  Från sidan  Vagnhallarna i Neglinge  På väg in i vagnhallarna  Här kan man tina vagnarna på vintern och utföra reparationer under vagnen  Det modernaste loket - diesellok som köpter in precis innan banan elektrifierades 1913. Används nu att hämta hem trasiga vagnar mm  Vagnshallen inifrån  Vagnshallen  Man får nog säga att dessa gamla vagnar är charmigare än de ombyggda T-banevagnarna.  Det vat här vid Saltsjöbadens station som tåget rusade förbi stoppbocken och körde i i huset här bakom. Nuverkar stoppbocken vara stabilare.  Här vid ångbåtsbryggan låg S/S Djurgårdsfärjan 3 och väntade på oss.  Matrosen står och hälsar oss välkomna.  Saltsjöbaden från sjösidan  Nu lämnar vi Saltsjöbaden på väg mot Kungliga Hufvudstaden.  Tågvirket skjuts upp  Här kunde man köpa kaffe, te, glögg och pepperkakor, lussebullar och mackor.  Lännerstasundet  Skurusundet och Skuröbron  Tamparna gör iordning inför landningen vid Räntmästartrappen  Gamla Stan med en modern Djurgårdsfärja  Tack för en fin tur med Djurgården 3.  Hela S/S Djurgården 3 i all sin glans  Djurdården 9  Bägge båtarna  Det är nåt speciell med åvhfartyg i alla fall.